Zorgen rondom sponsordeals KBVB: ‘Achter de schermen morren meer partners’
Er wordt aan de bel getrokken wanneer het gaat om de sponsorcontracten van de KBVB. Volgens Niels Vleminckx verliezen de Rode Duivels ‘sexappeal’ en heeft dit ook een nadelig effect op de toekomstige sponsorcontracten van de KBVB.
Vleminckx deelt via Het Laatste Nieuws dat de marketingafdeling van de KBVB de voorbije jaren veel sponsorcontracten heeft kunnen verlengen aan gunstige tarieven, ondanks de mindere resultaten van de Rode Duivels.
Volgens de analist lopen de meeste van deze sponsorcontracten af na het WK 2026 in Amerika. ‘De vraag is hoelang de grootste partners nog door de resultaten heen kunnen kijken, in tijden waarin de sponsormarkt het moeilijk heeft en de traditionele partijen (banken, verzekeraars) steeds meer uit het voetbal trekken’, deelt Vleminckx.
Carrefour haakte al af als sponsor bij de KBVB, er is in de tussentijd nog geen vervanger gevonden. Vleminckx kaart aan dat bepaalde sponsors vaststellen dat ze een steeds magerdere return krijgen voor hun centen. ‘Achter de schermen morren steeds meer partners omdat de A-figuren steeds vaker afzeggen en daardoor minder beschikbaar zijn voor hun mediacampagnes. Terwijl het net die spelers zijn met wie de sponsors zich willen associëren.’
Vleminckx sluit af door aan te geven dat de KBVB door de lastige financiele situatie ook flink heeft gesnoeid in de budgetten van het media en het marketingdepartement. “We betalen premium prijzen. Dan willen we ook premium content”, citeert Het Laatste Nieuws een van de belangrijke sponsoren van de KBVB.
Beluister de nieuwste aflevering van Tijd voor Voetbal waarin de nederlagen van de Rode Duivels tegen Israël en Italië besproken worden en het ook gaat over de toekomst van Domenico Tedesco. Verder is er ook aandacht voor de kritiek op Romelu Lukaku. Dat en nog veel meer in Tijd voor Voetbal!
Ontvang op je smartphone gratis als eerste het grote voetbalnieuws. Hoe? Volg het kanaal van VoetbalPrimeur.be op WhatsApp via deze link.