Pro League kondigt nieuwe mediacyclus aan

Pro League kondigt nieuwe mediacyclus aan: innovatie met o.m. zondagavondshow

9 september om 15:00
Laatste update: 9 september om 15:16

Het mediacontract van de Jupiler Pro League loopt bijna ten einde. In 2025 kunnen de uitzendrechten bij een andere speler terechtkomen, vanaf vandaag kunnen geïnteresseerde bedrijven zich melden. Daarom lanceert de Pro League deze maandag haar ideeën voor een verbeterd mediacontract.

Met een ruim artikel op de eigen website kondigt de Pro League aan dat het de mediabeleving rondom het Belgische (prof)voetbal nog verder wil uitbreiden. Nooit eerder was er namelijk zoveel aandacht voor het spelletje, zo werd becijferd. In totaal volgen ruim 3,6 miljoen mensen de Jupiler Pro League 'aandachtig'. Ook de Challenger Pro League en de Lotto Super League voor vrouwen kunnen steeds meer zieltjes winnen.

Die liefhebbers moeten natuurlijk op hun wenken bediend worden. Momenteel doet DAZN dat, maar vanaf 2025 kan dat zomaar een andere partij zijn. De Pro League biedt verschillende pakketten aan in de volgende mediacyclus, die zich over een periode van vijf jaar (2025-2030) zal uitstrekken. Zo bestaan er drie formules om de rechten van de Jupiler Pro League in huis te halen, al dan niet op exclusieve basis. Daar horen zowel audiovisuele als digitale rechten bij.

De Pro League heeft alvast een 'tenderdocument' uitgetekend, waarin enkele richtlijnen staan met het oog op de toekomst. Men zet bijvoorbeeld in op meer aandacht voor het vrouwenvoetbal. Een zondagavondprogramma met een overzicht van alle actie uit de Jupiler Pro League, Challenger Pro League én Lotto Super League kan daarbij helpen. Ook wil de Pro League meer verhalen van achter de schermen tot in de huiskamers krijgen, aan de hand van documentaires en dergelijke.

Ontvang op je smartphone gratis als eerste het grote voetbalnieuws. Hoe? Volg het kanaal van VoetbalPrimeur.be op WhatsApp via deze link.