Barça gaat er door onzekerheid Messi fors op achteruit: 'Niemand durft het aan'
FC Barcelona verlengde vorige week het contract met hoofdsponsor Rakuten tot en met het seizoen 2021/2022. Dat het Japanse bedrijf niet langer wilde bijtekenen én minder gaat betalen, heeft alles te maken met de onzekere toekomst van Lionel Messi in Camp Nou.
Dat vertelt sportmarketeer Cinto Ajram, die tijdens het bewind van voorzitter Josep Maria Bartomeu verantwoordelijk was voor de sponsordeals bij de club. De Catalanen ontvangen niet langer 55 miljoen euro plus bonussen van Rakuten, maar 'slechts' dertig miljoen euro plus bonussen.
"Het klopt dat het sponsorgeld terugloopt vanwege de coronacrisis, omdat merken minder zichtbaar zijn", zegt Ajram tegen EFE. "Maar de deal van dertig miljoen plus bonussen met Rakuten is meer een gevolg van de onzekerheid over de toekomst van Messi", geeft hij aan. Bovendien zag Barça met Neymar en Luis Suárez al twee andere – voor de Japanners belangrijke – uithangborden vertrekken.
"Ik zou mij zelfs afvragen of de overeenkomst wel dertig miljoen waard is", vervolgt Ajram. "Rakuten begon de samenwerking toen er nog sprake was van de tridente met Messi, Suárez en Neymar. Commercieel was dat enorm belangrijk. Nu is Barça aan het vernieuwen zonder Suárez en Neymar, en zijn er twijfels of Messi wel blijft."
"Als je het merk Barcelona verkoopt in de wereld, gebruik je het gezicht van Messi. Onder de huidige omstandigheden, zou niemand het aandurven om voor drie of vier jaar te verlengen. Niemand weet wat de waarde van de club is zonder deze speler."