Statement Sterling maakt indruk op Nike: hoofdrol City-speler in nieuwe campagne
Manchester City-aanvaller Raheem Sterling is het gezicht van de nieuwe advertentiecampagne van Nike. De 24-jarige vleugelaanvaller werd onlangs tijdens de Premier League-topper tegen Chelsea racistisch bejegend door enkele supporters van de thuisploeg.
Sterling plaatste vervolgens een statement op zijn Instagram-account. Hierin verwees hij naar een artikel in The Daily Mail, waarin een donkere jeugdspeler van Manchester City belachelijk werd gemaakt omdat hij meerdere miljoenen wilde betalen om een huis te kopen. 'Deze donkere jongen komt in een verkeerd daglicht te staan, terwijl hij niets fouts heeft gedaan. Dit soort berichtgeving helpt racisme de wereld in', schreef Sterling.
Nike is geïnspireerd door deze boodschap van Sterling. De Amerikaanse sportartikelengigant heeft zaterdagmiddag zijn nieuwste advertentiecampagne onthuld, waarin Sterling een hoofdrol speelt. Een foto van de Engels international wordt begeleid door de veelzeggende tekst 'speaking up doesn't always make like easier. But easy never changed anything.' De campagne met Sterling doet denken aan die van Colin Kaepernick. De American Football-speler knielde in 2016 tijdens het Amerikaans volsklied uit protest tegen excessief politiegeweld en groeide daarna uit tot uithangbord van Nike.
New Raheem Sterling Nike advert. Loved the Kaepernick campaign. This feels a bit rushed though? Brand jumping in and profiting on a bad situation? pic.twitter.com/kRaf9h93L7
— Niall Harbison (@NiallHarbison) December 15, 2018