Joos over online haat: "De prijs die speler betaalt, 'Het is maar voetbal' is weg"
“Stop online haat” is de nieuwe campagne van alle voetbalautoriteiten in ons land. Filip Joos steunt de actie en vertelt over de campagne met de slogan. “Because We Care”. Het is de derde editie van het offensief tegen racisme en discriminatie in voetbal van de voetbalbond, de Pro League en de regionale vleugels.
Joos steunt de nieuwe campagne de analist weet niet hoe doeltreffend de actie gaat zijn, maar is er toch van overtuigd dat meedoen de juiste keuze is. “Ik weet wel dat de bond daar echt mee bezig is, dat is niet fake. Ze proberen dat echt terug te dringen, maar er is geen mirakeloplossing”, citeert Sporza Joos.
Joos schetst de huidige situatie rondom online haat en voetbal. “Voetballers leven online. Ze zijn de best verdienende sporters ter wereld, denk ik, omdat die onlinewinkel draait. Dat is heel raar, maar je levert je ergens ook over aan de duivel”, aldus Joos.
Joos geeft een voorbeeld over online haat en haalt hiermee Lonel Messi en KAS Eupen aan. “Uiteraard heeft Lionel Messi, voor mij de beste voetballer ter wereld, meer haters dan iemand die slecht voetbalt en bij Eupen speelt. Dat is de prijs die je betaalt. Ik keur het niet goed, maar dat is het kader", geeft Joos aan.
Joos vindt het ergens mooi dat supporters zich verbonden voelen met hun club, maar volgens de analist moet dit toch ergens stoppen. “De notie "Het is maar voetbal" is weg, als je online of in een stadion anderen gaat uitschelden”, besluit Joos.
NIEUW: Ontvang op je smartphone gratis als eerste het grote voetbalnieuws. Hoe? Volg het kanaal van VoetbalPrimeur.be op WhatsApp via deze link.