Maak kennis met AR Advertisement: hoe fans in China match anders beleven dan wij
Je moet al in een afgesloten grot in het donkere hart van het Amazonewoud leven om niet in contact te komen met het voetbal. De groei van de mondiale sport nummer één lijkt eindeloos en valt inmiddels altijd en overal te bekijken. Voor reclamemakers is dat de ideale voedingsbodem om megawinsten op te strijken. Anno 2021 doen zij dat aan de hand van Augmented Reality Advertisements. Een stuk van VoetbalPrimeur.be dat je wedstrijdbeleving gevoelig zal veranderen.
Stilstaan is achteruitgaan. In deze digitale tijden lijkt de leuze meer dan ooit van toepassing. Wat gisteren revolutionair was, blijkt morgen achterhaald. Ook in het voetbal heeft de hedendaagse technologie steeds nadrukkelijker haar plaats veroverd. Denk daarbij in de eerste plaats aan clubs, spelers en technische staf zelf, bijvoorbeeld in de enorme massa uiteenlopende data die tegenwoordig verzameld worden.
Ook binnen de fanbeleving spelen technologische snufjes echter steeds vaker een prominente rol. Vanuit onze luie zetel krijgen we er bij elke wedstrijd mee te maken. Augmented Reality is inmiddels onlosmakelijk verbonden met een voetbalpot op televisie. Op een subtiele, stijlvolle manier proberen zenders wereldwijd allerhande informatie toegankelijk te maken voor de voetballiefhebber. Die evolutie komt, zoals wel vaker, overwaaien vanuit de Verenigde Staten, waar het American Football en de NBA als pioniers gelden.
A look at the augmented reality graphics during the opening of #MICHvsPSU football game broadcast.
— Front Office Sports (@FOS) October 29, 2019
📹: @ChadGoebert
pic.twitter.com/YUpFFzYxhJ
Informatie projecteren
Waar hebben we het concreet over? Tot enkele jaren terug was de plaats voor statistieken en analyses hoofdzakelijk voor en na de wedstrijd, in de tv-studio. Iedereen haalt zich nu onmiddellijk pakweg Gert Verheyen of Wesley Sonck voor de geest, die dankzij enkele pijlen, lijnen en begrippen (het ene al toegankelijker dan het andere) uitlegt hoe Manchester United de linkerflank van Internazionale wist te ontwrichten.
Tegenwoordig vindt die analyse echter steeds vaker tijdens de wedstrijd plaats, weliswaar onbewuster. Denk bijvoorbeeld aan de opstellingen, die tegenwoordig niet langer per se op een pancarte hoeven te verschijnen, maar die je simpelweg kan 'projecteren' op het grasveld. De rechtenhouders van La Liga zijn er meester in. Regelmatig verschijnen ook heat maps of passrichtingen via Augmented Reality in beeld. Strafschop? Dan toont een infograph waar de trapper in kwestie zijn voorbije vijf elfmeters heeft gemikt. Die informatie letterlijk in beeld brengen verhoogt de beleving van de tv-kijker.
Gat in de markt voor reclame
Wie revolutionaire technologie zegt, zegt al snel reclame. Reclamemakers wereldwijd zijn er immers steevast als de kippen bij om mogelijk winstgevende vernieuwingen los te laten op de welwillende consument. Met Augmented Reality is het niet anders. Adverteerders hebben er een nieuwe paradepaardje rond gemaakt: Augmented Reality Advertisements. Concreet zijn dat reclameboodschappen die specifiek gericht zijn op een bepaalde doelgroep ... en kunnen variëren binnen dezelfde pot voetbal. Neem nu de Twitter-post hieronder:
I just learned augmented reality advertisement is a thing now. 🤯Because why should you sell ad space only once, when you can sell it per TV channel, streaming service, country etc?😬 pic.twitter.com/8NfFrI0ZLP
— svbl (@svblxyz) July 3, 2021
Terwijl elke voetbalfan dezelfde Watford FC - Leeds United aanschouwt, krijgt niet elke consument dezelfde publiciteit te zien. Op tv krijgen we namelijk niet de échte advertenties op de borden langs het veld te zien (zoals de mensen in het stadion), maar een projectie van een advertentie. En die kan per regio verschillen. Als bijvoorbeeld Coca Cola een boost nodig heeft in Azië, kan het best zijn dat de Aziatische markt frisdrankreclame voor ogen krijgt, terwijl dat in Europa een heel ander product betreft, legt Forbes uit.
Op die manier evolueert fanbeleving steeds verder richting een persoonlijke beleving. Dat is in de eerste plaats natuurlijk big business voor de grote spelers van deze aarde. Toch hoeft het geen betoog dat Augmented Reality de trouwe voetbalsupporter ook iets kan bijbrengen, andere dingen kan doen ervaren. De komende jaren moeten duidelijk maken in welke mate dat zal gebeuren. Maar dát het zal gebeuren, staat als een paal boven water.