Arne Nilis hekelt gokreclame in stadia: "Clubs moeten maatschappelijke rol nemen"
Veertien van de zestien ploegen uit 1A hadden vorig seizoen een gokbedrijf als sponsor en bij een groot deel daarvan prijkte het logo ook op de shirts. Arne Nilis, zelf een ex-gokverslaafde, vindt dat een pijnlijke trend en maant clubs aan om hun verantwoordelijkheid te nemen.
Hij vindt, voor alle duidelijkheid, niet dat clubs zomaar hun sponsors de rug moeten toekeren, maar dat ze wel hun maatschappelijke rol moeten opnemen. "Aangezien gokreclameboodschappen niet weg te denken zijn in onze competitie door de economische belangen, moet het een 'en-en-verhaal' worden", zegt Nilis in Het Belang van Limburg. "Neem bijvoorbeeld Cercle Brugge. Dat heeft een gokbedrijf als hoofdsponsor, maar nodigde mij wel uit om jeugdspelers te informeren over wat een verslaving juist is."
De 29-jarige Nilis was een lange tijd zelf verslaafd aan gokken. Hij is nu ruim vier jaar clean en organiseert lezingen om het topic bespreekbaar te maken. "De risico’s mogen we niet wegstoppen", vertelt hij. "De zichtbaarheid door reclame normaliseert het gokken waardoor de aandacht niet meer ligt op mogelijke valkuilen."
Clubs moeten wat hem betreft duidelijk communiceren naar buiten toe. "Ze moeten, naast de economische situatie, ook hun maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen." Ook al is het economische aspect een groot deel van de puzzel, toch meent Nilis dat de gokreclame ooit uit de stadions zal verdwijnen. "De tabaksindustrie is ook volledig verdreven."