'Barcelona breekt met traditie en zet stadionaam te koop voor strijd tegen corona'
FC Barcelona is vanwege de coronacrisis bereid om te breken met een traditie. Het Camp Nou zal in het seizoen 2020/2021 voor het eerst een sponsornaam dragen. De opbrengst gaat naar projecten in Catalonië en de rest van de wereld voor de bestrijding van het virus.
Het stadion van Barça, dat in 1957 werd geopend, droeg nooit eerder de naam van een sponsor. De leden van de Catalaanse club gaven enkele jaren geleden al wel toestemming om dat in de toekomst mogelijk te gaan doen. De Spaanse kampioen wil de thuishaven namelijk grondig renoveren en een sponsornaam zou Barcelona tientallen miljoenen euro's opleveren.
Eerst komen de opbrengsten dus echter ten goede aan de bestrijding van het coronavirus. De clubleiding heeft de titelrechten van Camp Nou voor één jaar overgedragen aan de Barça Foundation, dat opzoek gaat naar een sponsor. "In deze humanitaire crisis willen we al onze mogelijkheden aanwenden om te strijden tegen het coronavirus en de consequenties daarvan", zegt vicevoorzitter Jordi Cardoner.
Barcelona speelde als één van de weinige clubs ter wereld ook heel lang zonder shirtreclame. Dat veranderde in 2006 met Unicef. Daar ontving de club echter geen geld voor. Enkele jaren later ging de grootmacht alsnog overstag en sindsdien prijkt een betalende sponsor op de borst. Het Japanse Rakuten betaalt momenteel naar verluidt 55 miljoen euro per jaar.
De actie tegen het coronavirus bezorgt de Catalanen overigens ook wat positieve publiciteit. De afgelopen maanden kwam Barcelona vooral in het nieuws met verhalen over een bestuurscrisis, onderlinge ruzies en corruptie.
FC Barcelona grants Camp Nou naming rights to the Barça Foundation (@FundacioFCB) to raise money for the fight against #COVID19
— FC Barcelona (from 🏠) (@FCBarcelona) April 21, 2020