Club Brugge wil nieuw competitieformat: "Twee cruciale momenten en mediageld"
Als het van Club Brugge afhangt, komt de Jupiler Pro League vanaf 2025 met een vers competitieformat op de proppen. In het huidige systeem ziet de topclub enkele tekortkomingen, klinkt het bij monde van haar nieuwe CEO, Bob Madou.
In totaal ziet Club vier belangrijke pijlers waarop het Belgische competitiemodel zou moeten steunen. Eentje daarvan is momenteel al ingevuld, met name de aanwezigheid van belofteploegen in de Challenger Pro League. "Dat is belangrijk in ons model, belangrijk om goede spelers aan te trekken en speelkansen te geven", verklaart Madou bij Sporza. Hij ziet dit systeem als een beter alternatief voor satellietclubs, wat in Europa steeds vaker het geval is.
Dat aspect zit wat Club betreft dus snor. Voor het overige moet er volgens Blauw-Zwart stevig gesneden worden in het huidige competitieformat. Eerst en vooral zit de planning verkeerd. Madou dringt aan op minder wedstrijden en een betere spreiding. Hij verwijst naar twee "cruciale momenten" in een doorsnee seizoen van een topclub, te beginnen met de zomermaanden en bijbehorende Europese kwalificaties. "Nu moet je bijna kiezen tussen die poules - wat financieel én op vlak van attractiviteit voor spelers belangrijk is - of een goede competitiestart. Na de winter moet je, als je de groepsfase doorkomt, eigenlijk alweer een keuze maken tussen Europa en de Play-Offs", pleit hij.
Meer geld genereren
Binnenkort gaan de betrokken partijen in onderhandeling over een nieuw format vanaf 2025. Een doorslaggevende peiler in dat verhaal is - zoals altijd- de verdeling van de tv-gelden. Club Brugge vindt dat het recht heeft op meer. "Wij denken dat wij, en een aantal andere clubs, veel bijdragen", aldus Madou. Daar zou dan ook een ruimere compensatie tegenover moeten staan. Anno 2024 krijgt Club ongeveer elf miljoen euro uit de totale tv-koek. Geen enkele club ontvangt meer.
Tot slot legt Madou nog een vierde en laatste heikel punt op tafel. "Een halvering ervaren we niet als sportief", verwijst hij naar de huidige Play-Off-formule. Die halvering van de punten is bij verschillende clubs al lang een doorn in het oog. "Ik zeg dat liever nu we er twintig achterstaan dan toen we er voorstonden", voegt Madou er nog fijntjes aan toe.
Als er onvoldoende geluisterd wordt naar de vragen van Club Brugge, is de club bereid haar mediarechten individueel te verkopen, geeft Madou nog aan. Daar is de Pro League als de dood voor. Uit het Belgische voetbal stappen naar analogie van een Super-League-model vindt de CEO dan weer een brug te ver. "Wij hebben zeker nooit gesteld dat België te klein was voor ons", klinkt het.Wel blijft hij schermen met het idee van een BeNeLiga. "Wij zoeken nog altijd naar manieren om mee te kunnen in Europa."