'#WIRSCHAFFENDAS campagne verbinden spelers en supporters rode duivels ek 2024

'#WIRSCHAFFENDAS-campagne voor grotere fanbeleving Rode Duivels EK 2024'

7 maart 2023 om 09:46
Laatste update: 7 maart 2023 om 11:58

24 maart is de eerste EK-kwalificatiewedstrijd tegen Zweden. Naast een nieuwe bondscoach is het ook tijd voor een nieuwe campagne voor supporters. De #WIRSCHAFFENDAS-campagne is het nieuwste middel om supporters en spelers te verbinden tijdens de EK-kwalificatieronde. Dat schrijft de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB).

#WIRSCHAFFENDAS staat voor verschillende uitingen. De campagne staat voor het geloof dat de KBVB, de spelers en de fans samen de Rode Duivels naar het EK gaan loodsen. De Duitse taal is gekozen vanwege de afkomst van bondscoach Domenico Tedesco (Italiaans-Duits), de locatie van het EK (Duitsland) en de derde landstaal (Duits). 

Daarnaast staat de campagne-naam voor volledige inzet om het EK te gaan halen. De KBVB splitst de campagne af in #ONVALEFAIRE en #ALLESGEVEN ter ere van de andere twee talen die men spreekt in België.

''Met een nieuwe coach en een nieuwe sportieve leiding breekt voor ons een nieuw tijdperk aan bij de Rode Duivels. Daarbij geloven we in onze eigen kracht, maar weten we ook dat we meer dan ooit onze supporters zullen nodig hebben om ons te kwalificeren voor EURO 2024'', vertelde directeur marketing en communicatie  Manu Leroy (KBVB).

Praktisch gezien staat de campagne in het teken van het vergroten van de beleving van Rode Duivels-fans. Dat gebeurt onder andere door open trainingen voor fans in het Proximus Basecamp. Ook gaan er zogenaamde 'fan conferences' komen waar supporters vragen kunnen stellen aan jeugdige Rode Duivels.

''De pandemie heeft ervoor gezorgd dat we een tijdje enkel een digitale fanbeleving konden aanbieden. Daarom willen we elke wedstrijd aangrijpen om de interactie tussen fans en spelers zowel digitaal als fysiek te maximaliseren'', aldus Leroy.

De match van 24 maart spelen de Rode Duivels in Zweden in Nya Ullevi te Göteborg. De KBVB biedt de kans voor fans om hun naam op een grote tifo te krijgen, die getoond zal worden tijdens de match. Dat kunnen fans doen via een app van de KBVB.