Ophef in Nederland om Jumbo WK-reclame 'Nooit onze bedoeling geweest'

2 november 2022 om 15:45

De gloednieuwe WK-reclame van Nederlandse supermarktketen Jumbo wordt op social media behoorlijk onder vuur genomen. In het spotje is te zien hoe De Toppers, samen met rapper Donnie en een groep bouwvakkers, de polonaise lopen. Dit ligt gevoelig, omdat er in Qatar een groot aantal arbeiders omkwamen bij de bouw van stadions. 

Het komende WK in Qatar ligt vanwege de slechte arbeidsomstandigheden al geruime tijd onder een vergrootglas. Volgens een onderzoek van The Guardian kwamen er duizenden mensen om het leven bij de bouw van stadions en infrastructuur. Qatar ontkent dat stellig. Dat Jumbo daarop besluit om een ludieke reclame te maken met daarin hossende bouwvakkers, zorgt voor de nodige verbijstering. 

Ruud Bosgraaf, die werkzaam is bij mensenrechtenorganisatie Amnesty International, heeft in gesprek met het Algemeen Dagblad gereageerd op de reclame. "Jumbo wordt op social media gevierendeeld. De reclame komt als een boemerang bij ze terug. In onze Qatar-groepsapp werd de video vanmorgen vroeg al gedeeld. Zo'n filmpje is heel onverstandig van Jumbo. De hossende bouwvakkers maken het extra wrang. Dan plaats je jezelf als bedrijf buiten de werkelijkheid." Jumbo heeft zelf nog niet gereageerd op alle ophef. 

Update: Jumbo heeft, naar aanleiding van de kritiek, de WK-commercial per direct stopgezet. De supermarktketen biedt in een statement excuses aan. 'We realiseren ons nu dat in deze reclame een link te maken is naar de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in Qatar en dat is nooit onze bedoeling geweest. Dit betreuren we ten zeerste en we bieden hiervoor onze welgemeende excuses aan', klinkt het.