Club Brugge krijgt aardige som aan prijzengeld na haar Europees avontuur

8 december 2021 om 15:00

Club Brugge verloor dinsdag met 4-1 op het veld van Paris Saint-Germain. Mats Rits scoorde het enige doelpunt van Club Brugge. Club mag dan wel uitgeschakeld zijn in Europa, het houdt er wel een aardige pak geld aan over. Club Brugge streek maar liefst 34 miljoen euro op.

Hoe wordt dat prijzengeld nu precies bepaald? Alles begint bij een startpremie, wanneer een club zich kwalificeert voor de groepsfase van de Champions League krijgt die automatisch 15,64 miljoen euro. Wanneer die ploeg dan ook nog eens punten pakt in het kampioenenbal wordt deze er opnieuw voor beloond. In het geval van Club Brugge zijn dat vier punten die doorgerekend 3,73 miljoen euro waard zijn. Tel hier nog eens de UEFA-coëfficiënten bonus (9 miljoen euro) en de tv-rechten (6 miljoen euro) bij en je hebt al snel door dat de competitie een goudmijntje is. 

UEFA-coëfficiënten bonus
Het is al even aangehaald: de UEFA-coëfficiënten bonus. Deze speelt een erg grote rol in het uiteindelijke prijzengeld dat een club kan opstrijken en wordt berekend door de seizoens coëfficiënt. Het principe is simpel. UEFA gaat kijken naar de rangschikking van de deelnemende clubs van de afgelopen 10 jaar. Vandaar de naam: ‘tienjaars coëfficiënt’. Hoe hoger de club staat en dus hoe hoger de coëfficiënt, hoe meer geld het verdiend. Voor Club Brugge is dat ruim 9 miljoen, voor bijvoorbeeld Royal Antwerp FC, dat nog maar een paar seizoenen Europees speelt, is dat slechts een dik half miljoen euro.

De berekening
De seizoens coëfficiënt volgt een eenvoudige berekening. De coëfficiënt van een deelnemer wordt berekend door het aantal punten op te tellen die ze in alle UEFA competities hebben behaald. Alle elftallen van een bepaalde vereniging worden in rekening gebracht, in het geval van Club Brugge zijn de prestaties van Club NXT ook erg belangrijk. De optelsom van alle punten wordt gedeeld door het aantal elftallen van die vereniging. Een vereniging krijgt 2 punten voor een overwinning, 1 punt voor een gelijkspel en 0 punten bij een nederlaag. De uiteindelijke coëfficiënt speelt dus een enorme rol in het bepalen van het totale prijzengeld.

Tv-rechten
Bovenop de coëfficiënten bonus bestaat er ook nog zoiets als de 'tv-marketpool'. Vijftien procent van de Champions League-pot wordt verdeeld op basis van de waarde van de tv-markt van de clubs. Er wordt dus gekeken naar hoeveel kijkers elke Champions League deelnemer bereikt. Dat bedrag wordt betaald in verhouding tot het aantal wedstrijden dat door elke club in de huidige Champions League-competitie is gespeeld. Alles samengeteld heeft Club Brugge dus toch een gouden zaak gedaan.